IT CENTER

نصب، راه اندازی، پشتیبانی و مشاوره شبکه های کامپیوتری. نمایندگی فروش تجهیزات شبکه و مودم های ADSL TP-LINK , GNET

IT CENTER

نصب، راه اندازی، پشتیبانی و مشاوره شبکه های کامپیوتری. نمایندگی فروش تجهیزات شبکه و مودم های ADSL TP-LINK , GNET

تعریف ارز

 

ارز

واژه «‌ارز»‌در بانکداری بین المللی به معنای پول خارجی است که گاهی صفت « خارجی»‌را هم به آن می‏افزایند و به صورت « ارز خارجی»‌به کار می‏برند تا وجه تمایز آن را با پول ملی یا پول رایج در داخل یک کشور معلوم کنند.
واژه « سعر»‌نیز به معنای ارز است که در فارسی بیشتر به صیغه جمع یعنی اسعار به معنای پولهای بیگانه استعمال می‏شود. به کار بردن ترکیب « اسعار خارجی »‌هم در فارسی معمول است.
اگر در همه نقاط جهان و در تمام کشورها فقط یک نوع پول رایج بود مبحثی تحت عنوان « ارز»‌محلی از اعراب نمی‏یافت . ولی در حال حاضر تقریباً تمامی ممالک جهان که دارای هویت ملی و استقلال سیاسی هستند، پولی مخصوص به خودشان ایجاد کرده‏اند، چنانچه در داخل مرزهای جغرافیایی شان و حتی گاهی بیرون از این مرزها، دارای قدرت پرداخت و یا به اصطلاح دارای « قدرت ابراء» قانونی است .
بنابراین، امروزه نحوه مبادله پولهای کشورهای مختلف و قواعد و مقررات حاکم بر این تبدیل و تبادلات یکی از مباحث های مهم در روابط مالی و پولی بین المللی و نیز عنصر پر اهمیتی در داد و ستد میان کشورهاست.

نکته ای که در تعریف ارز باید مورد توجه باشد این است که ارز تنها منحصر به اسکناس منتشر شده به وسیله بانک های مرکزی کشورها نیست ، بلکه این اصطلاح اسنادی از قبیل چک ، سفته و برات را هم که برای پرداختهای بین المللی به کار می روند ، شامل می شود .
به عبارت دیگر ، در کشورهایی که پول آنها در بازارهای بین اللملی قابل تبدیل نیست میزان ارزی که هر بانک نگاهداری می نماید ، عبارت است از مسکوکات و اسکناس های بیگانه ، موجودی آن بانک نزد بانکهای خارجی وکلیه دارائیهایی که سریعاً قابل نقدشدن ویا تبدیل به پول خارجی میباشد.

  نرخ ارز

اگر روزی یک پول بین المللی به وجود بیاید که کلیه پرداختهای خارجی با آن صورت گیرد ، اساساً بحث درباره نرخ ارز چندان ضرورتی نخواهد داشت . ولی چون هر کشوری برای خودش پول ملی ویژه،ای تهیه کرده است که احیاناً‌ در خارج از مرزهای آن کشور« قدرت ابراء» قانونی ندارد ، لذا پرداختهای بین المللی بسیاری از کشورهای بایستی به پولی غیر از پول ملییشان صورت گیردو بدهکاران این کشورهابه خارج ، در مقابل مسأله تبدیل پول ملی به پول بیگانه و به عبارت روشن تر، در مقابل مساله نرخ ارز قرار دارند .
رابطه برابری پول ملی،ویاارزش پول ملی درمقابل پولهای بیگانه(اسعار)را نرخ ارز Exchange Rate می گویند . واژه «صرف» در لغت به معنای برگرداندن و در اصطلاح به معنای تبدیل کردن پولی به پول دیگر و «صراف » کسی است که به این حرفه اشتغال دارد.


منبع : سایت بانک ملی 
نظرات 1 + ارسال نظر
z.s چهارشنبه 27 دی‌ماه سال 1391 ساعت 03:32 ب.ظ http://www.agronomyab89-iut.blogfa.com

باسلام
باتشکرازمطلب خوبتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد