IT CENTER

نصب، راه اندازی، پشتیبانی و مشاوره شبکه های کامپیوتری. نمایندگی فروش تجهیزات شبکه و مودم های ADSL TP-LINK , GNET

IT CENTER

نصب، راه اندازی، پشتیبانی و مشاوره شبکه های کامپیوتری. نمایندگی فروش تجهیزات شبکه و مودم های ADSL TP-LINK , GNET

برای طولانی تر شدن عمر باتری گجتتان باید چه کارهایی انجام دهید؟

شاید تا به حال سوال هایی در مورد باتری گجت‌هایتان (از نوع یون – لیتیوم) مورد استفاده در لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و… برایتان پیش آمده و چیزهایی در مورد محافظت و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها شنیده باشید، مثلا آیا واقعا باید بین ۴۰% تا ۸۰% شارژ شوند؟ یا برای شارژ مجدد باید ابتدا به طور کامل تخلیه و سپس به طور کامل شارژ شوند؟ چه روش‌های ایده‌آلی برای سالم نگه داشتن یک باتری یون-لیتیوم و افزایش طول عمر آن وجود دارد؟

how_to_prolong_lithium_based_batteries


در واقع سردرگمی‌های زیادی در مورد باتری‌های یون-لیتیوم وجود دارد چرا که کمی نسبت به باتری‌های قدیمی (باتری‌های مبتنی بر نیکل، باتری‌هایی که حافظه‌ی بدی داشتند؛ چیزی که در باتری‌های یون-لیتیوم نمی‌بینیم) متفاوت‌تر هستند. اما بله، شارژ نادرست این نوع باتری‌ها موجب کاهش طول عمرشان خواهد شد. اکثر باتری‌های یون-لیتیوم چند سالی برای شما کار می‌کنند اما مراقبت‌های نامناسب می‌تواند منجر به کاهش طول عمرشان شود، به این معنی که باتری شما نمی‌تواند به خوبی شارژ را نگه دارد و مانند قبل نخواهد بود. در این جا نکاتی برای سالم نگه داشتن هر چه بیشتر باتری شما آورده‌ام، پس برای یافتن پاسخ سوالات خود تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

نحوه‌ی شارژ باتری‌های یون-لیتیوم
به جای این که بگذارید تمام شارژ باتری تخلیه شود، هنگامی که مقدار کمی شارژ دارد، باز کمی شارژش کنید. تخلیه شارژ تا ۵۰% برای ماندگاری باتری شما بهتر است تا تخلیه‌های ۹۰% یا تخلیه‌های بزرگ تا ۱۰۰% . (پس ۵۰% بهترین عدد برای نسبت سیکل به استفاده است)

how_to_prolong_lithium_based_batteries-pichgooshti-01


نگذارید باتری‌تان به طور کامل شارژ شود
باتری‌های یون-لیتیوم احتیاجی به شارژ ۱۰۰% ندارند. در واقع بهتر است آن‌ها را بین ۴۰% تا ۸۰% شارژ کنید. سعی کنید  میزان شارژ را همیشه در این رنج نگه دارید. اما اگر می‌خواهید آن را تا ۱۰۰% شارژ کنید نگذارید بیش از اندازه در برق بماند و به محض این که شارژ شد آن را از برق جدا کنید. اما این برای ماندگاری باتری خوب نیست. اگر می‌خواهید سراسر شب آن را شارژ کنید از دستگاه‌هایی همچون Belkin Conserve Socket استفاده کنید.

هر ماه یک بار به طور کامل تخلیه اش کنید
شاید این با توجه به مطالب گفته شده کمی متناقض به نظر بیاید، اما از ما بشنوید.  باتری‌های یون-لیتیوم یا همان باتری‌های جدید که به باتری‌های هوشمند معروف هستند می توانند به شما بگویند چقدر تا به پایان رسیدن شارژتان زمان دارید (مثلا دو ساعت و پانزده دقیقه باقی مانده است) . این قابلیت می‌تواند بعد از مدتی شارژ و دشارژ از حالت کالیبره در بیاید. بنابراین تولید کنندگان می‌گویند که باتریتان را ماهی یک بار به طور کامل تخلیه کنید تا مطمئن شوید این قابلیت به درستی کار می‌کند.

باتری را خنک نگه دارید
اکثر مردم این یکی را نادیده می‌گیرند. گرمای اضافی تنها برای پردازنده‌ی (لپ تاپ یا گوشی یا تبلت) بد نیست، برای باتری هم مضر است. اگر دوباره به تصویر نگاه کنید در می‌یابید که شارژ یک باتری گرم سریع‌تر از یک باتری سرد تخلیه می‌شود. بنابراین به شدت توصیه می‌کنیم که برای لپ تاپتان از یک پایه خنک کننده استفاده کنید و تلفن همراه هوشمند و یا تبلت‌تان را در جاهای گرم نگذارید.

how_to_prolong_lithium_based_batteries-pichgooshti-02


اگر نکات بالا را به خاطر بسپرید و آن‌ها را عملی کنید طول عمر باتریتان بیشتر می‌شود. یادتان باشد لازم نیست در مورد این نکات خیلی سخت بگیرید و استفاده از گجت را قربانی زنده نگه داشتن باتری کنید- اگر در موقعیتی هستید که شارژر در دسترستان نیست دستگاهتان را به طور کامل تخلیه شارژ کنید یا آن را تا ۱۰۰% شارژ کنید. به یاد داشته باشید بالاخره پس از چند سال باتریتان خراب می‌شود، مهم نیست چه کاری انجام داده‌اید حتی اگر آن را در قفسه گذاشته باشید. پس خیلی سخت نگیرید و هر وقت احتیاج داشتید از باتریتان استفاده کنید. این نکات به شما کمک می‌کند تاجایی که ممکن  است باتری را سالم نگه دارید و هنگامی که خراب شد چک کنید ببینید نسبت به بقیه چقدر ماندگاری داشته است.

شما چطور باتری گجت‌هایتان را شارژ می‌کنید؟ موارد فوق را در چه حد رعایت خواهید کرد؟ 

 

منبع: پیچ گوشتی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد